Ex-partner olovligen behållt hemnycklar

Hej jag har lånat ut min dörrnyckel till min fd pojkvän detta sedan snart 1 år. Då vi ej ses längre sedan 6 månader och efter massor av sms, och obesvarade telefonsamtal så har jag ej fått denna tillbaka. Han skrev till senast till mig för 1 månad efter lång tystnad och obesvarade samtal och sms att jag skulle få nyckeln vilket jag ej har fått. Hans nummer går ej att spåra och han svara ej på samtal eller sms sedan 1 månad.

Känner mig väldigt otrygg då jag ej kan nå honom eller annan anhörig i mitt hem

Vad gör jag?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att du känner dig otrygg i denna situation.

Då du tidigare har lånat ut nyckeln till honom så har inget olovligt tagande skett och något brott är i det här fallet därför inte aktuellt. Brotten stöld, egenmäktigt förfarande m.m. kräver att nycklarna olovligen tagits. (Se brottsbalken 8 kap.)

Det jag råder dig att göra är därför att byta lås så endast du har nycklarna till ditt hem och så att du kan känna dig trygg igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Frida GustafssonRådgivare