Eventuellt bedrägeriförsök vid behandling. Vad gäller juridiskt?

misstanke för bedrägeriförsök.

Jag hade en kund på salongen jag jobbar. Hon gjorde en kemisk peeling. Innan behandlingen sker informerar jag muntligen alla risker som finns med behandlingen., (bla sår, rodnad), sedan gör kunden behandlingen. Jag frågar under behandlingens gång om den svider vilket kunden svarar att den knappt känns. Jag följer anvisningarna till punkt och pricka och jag är utbildad hudterapeut. När behandlingen är klar och kunden lämnar salongen har kunden en lätt rodnad, dvs normal reaktion. Några timmar senare ringer kunden skällandes & säger att jag skadat hennes hud. Jag svarar att hon fått all information gällande behandlingen innan hon gjorde den men att hon väldigt gärna får komma tillbaka så att jag kan titta på det, hon säger nej. Då ber jag henne skicka en bild vilket hon gör. Men hon skickar endast en bild på kinden där man inte ser om det är hon. Jag säger att det ser ut som en normal reaktion och rekommenderar aloe vera och solskydd. Jag säger också att eftersom jag vill göra henne nöjd kan jag bjuda henne på en gratis behandling om hon vill samt att hon kan få pengarna tillbaka. Hon säger nej och påstår att jag bräddskadat henne men vill inte komma & visa upp sig. Hon säger att om det inte läker så ska hon ta detta till rätten och få skadestånd.

3 dagar senare ringer hon upp och säger att hon anmält mig och ska till domstol. Vad kommer hända nu? Jag vet att jag följt anvisningarna & tror att kunden är ute efter pengar. P.s kunden pratar romani

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kundens beteende ur juridisk synvinkel

Nu måste vi naturligtvis förutsätta att det inte är kunden på bilden. Slutsatsen av detta torde bli att det kan röra sig om ett klassiskt bedrägeriförsök (9 kap 1 § Brottsbalken) (BrB). Kunden har vilselett dig genom att få dig att tro att du orsakat skadorna på hunden (skador som inte finns). Via vilseledandet befinner du dig sedan i sådan villfarelse att du bjuder eventuellt bjuder henne på gratis behandling, pengarna tillbaka etc. Kraven på vilseledande, disposition och förmögenhetsöverföring i paragrafen ovan är således uppfyllda (ett måste för att det ska röra sig om bedrägeri). Du hade ju naturligtvis aldrig givit kunden gratis behandling om hon inte skickat dessa bilder. I samma stund som du ger kunden gratis behandling på grund av detta slutar det att vara ett bedrägeriförsöket och blir istället ett 100 % slutfört bedrägeri. Således skulle kunden kunna ha gjort sig skyldig till såväl bedrägeriförsök som bedrägeri i din fråga.

Ditt beteende ur juridisk synvinkel

Jag har mycket svårt att se att du i din professionella yrkesroll gjort dig skyldig till något brottsligt här. Nu måste vi naturligtvis än en gång utgå från att kunden fått (och kan bevisa) sina skador på huden. Du skulle i teorin då kunna ha gjort dig skyldig till exempelvis vållande till kroppsskada 3 kap 8 § BrB. Dock har kunden ett stort problem i din fråga vilket utgörs av det faktum att kunden samtyckt till behandlingen. Om jag går in på en salong och vill genomföra en kemisk peeling har jag ju naturligtvis också lämnat mitt samtycke till att bli kemiskt peelad. I din fråga tycks ju kunden också fått tillräcklig information och behandlingen tycks vara utförd på ett korrekt sätt. Har du följt alla anvisningar och informerat kunden på det sätt du beskriver i din fråga finns helt enkelt ingenting brottsligt begånget och ingenting för kunden att gå till domstol med.

Sammanfattningsvis har du knappast något att vara orolig över rent juridiskt. En domstol kommer med all säkerhet ställa sig frågande till kundens konstiga beteende (ej skicka bild där man ser att det är hon och dessutom vägra att komma tillbaka och prata med dig etc). Kunden sätter sig, genom att agera på detta konstiga sätt, i ett mycket svårt bevisläge. Att kunden i detta fall skulle kunna få dig dömd i domstol känns därmed föga troligt.

Hoppas du känner att du fått ett bra svar på din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare