Eventuellt bedrägeri begånget av en handelsplattform

Hej.

Jag har blivit bedragen på 450 000 kr av Tradospot. Finns något att göra? Kan man stämma dem?

En man vid namn X presenterar sig som bankman på SEB. Han påstod att de köpt upp 7 st andra fondbolag och har de bästa mäklarna.

På mitt konto fanns innan jul 85 000 euro. Nu finns 20 000 kr.

Kan man överhuvudtaget göra något?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga är komplex kommer jag först och främst inleda med hur jag tolkat din frågeställning för att du lättare ska förstå min bedömning. Därefter kommer jag presentera vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att ett bedrägeri ska vara för handen samt presentera de användarvillkor som Tradospot har på sin hemsida. Avslutningsvis kommer jag presentera min slutgiltiga bedömning som innefattar ett förslag på hur du eventuellt kan gå vidare med ärendet.

Min tolkning av din frågeställning

Av din fråga framgår det inte om du varit medlem hos Tradospot eller om du upptäckt att pengar dragits från ditt konto från ingenstans och där Tradospot angivits som mottagare. I mitt svar kommer jag utgå ifrån att du registrerat dig hos Tradospot och är medlem där. Om så inte var fallet får du gärna kontakta mig på min mejl som jag angivit längst ner i mitt svar.

Av din fråga framgår det inte om mannen från SEB har någon anknytning till Tradospot eller är helt fristående. Generellt ringer inte banker upp sina kunder om inte kunden ringt själv. Detta av den anledningen att många bedrägerier sker just genom att någon ringer en person och anger att hen ringer från en bank vilket inte är sant. Jag kan tyvärr inte mer än spekulera i att mannen eventuellt ringt från Tradospot. men möjligheten finns och därmed finns även risken att du blivit bedragen.

Slutligen nämner du i din fråga att du hade 85 000 euro innan jul, vilket motsvarar ca 870 000 kr. Om du inte spenderat något markant på kortet borde du ju rimligtvis inte ha 20 000 kr kvar om du blivit bedragen på 450 000 kr av Tradospot. Var resterande pengar tagit vägen kan jag inte uttala mig om då jag inte har någon information om detta, men jag anser att det är något du bör kolla upp då det i sådana fall kan röra sig om större summor som du förlorat än du angivit.

Det juridiska problemet

Baserat på min tolkning av din frågeställning har jag kommit fram till att det juridiska problemet i din situation är att avgöra om din förlust av pengar beror på en värdeminskning baserat på eventuella investeringar du gjort på Tradospot, eller om Tradospot helt enkelt bedragit dig på pengarna på något annat vis.

Vad krävs för bedrägeri?

För att det ska röra sig om bedrägeri krävs det att någon på Tradospot vilselett dig till att handla/inte handla på ett visst sätt, vilket ska ha resulterat i att Tradospot vunnit på ditt agerande medan du ekonomiskt skadats av det. Baserat på den information du givit mig i din fråga kan jag tyvärr inte göra en bedömning i om Tradospot vilselett dig att agera på ett sådant sätt som uppfyller kraven för bedrägeri.

Kort om användarvillkoren på Tradospot

Precis som med de flesta handelsplattformar innebär det ett stort risktagande att handla med valutor, råvaror och aktier på det sättet som det görs på Tradospot. Flera gånger på hemsidan varnar de för att en kan förlora allt sitt kapital. Vid medlemskap har en godkänt de användarvillkor som angivits, vilket även innefattar de risker som investeringarna innebär.

I bestämmelserna framgår bland annat att Tradospot förbehåller sig rätten att ändra eller komplettera villkor utan att meddela användaren om detta. De menar att villkoren blir bindande direkt när de läggs ut på hemsidan. Ett sådant villkor är något som definitivt kan ses som ett betungande villkor för dig som konsument och godtas inte i svensk rätt. Huruvida du ska göra något åt detta kommer jag sedan redogöra för i min slutgiltiga bedömning nedan.

En problematik med Tradospot som bör belysas är att företaget inte är licenserat av andra finansiella tillsynsmyndigheter i branschen vilket medför att Tradospots kredibilitet sänks. Detta innebär i sin tur att dina tillgångar utsätts för en större risk eftersom Tradospot då eventuellt inte följer de regler som licensierade företag gör.

Kort sagt: ett medlemskap hos Tradospot innebär stora risker för ens investeringar; dels på grund av att Tradospot inte är licensierat av tillsynsmyndigheter i branschen och dels för att det generellt innebär ett stort risktagande att handla med valuta, råvaror och aktier.

Min slutgiltiga bedömning angående vad du kan göra

Utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig bedömer jag att det du först och främst ska göra är att kontakta Tradospot och fråga om var dina pengar tagit vägen; om de minskat på grund av en värdeminskning i det du eventuellt har investerat på Tradospot eller om de helt enkelt bedragit dig på pengarna, varav de givetvis inte kommer svara på det sistnämnda om så var fallet.

Om värdeminskning på dina investeringar: Om marknaden dykt kan det helt enkelt vara så att du förlorat pengar på grund av att dina investeringar minskat i värde. Då finns det inget att göra än att vänta på att marknaden ska gå upp igen eller helt enkelt ta ut de pengar som du har vid den tidpunkten och nöja dig med det. Att ens investeringar ökar och minskar i värde kontinuerligt är helt naturligt och lagligt och det är så marknaden fungerar.

Om du blivit bedragen: Om det skulle vara så att din situation uppfyller de kriterier som krävs för bedrägeri, som jag nämnt ovan i texten, ska du säga upp medlemskapet mellan dig och Tradospot om du nu har ett sådant samt kontakta polisen och anmäla förlusten av pengarna. Därefter bör du kontakta din bank och se ifall du kan få tillbaka pengarna på ditt konto. Om det skulle vara så att du uppgett ditt kreditkortsnummer ska du omedelbart be banken att spärra ditt kort för att förhindra att Tradospot tar mer pengar från ditt konto.

Om polisen skulle anse att det finns skäl att utreda brottet kommer en förundersökning inledas tillsammans med en åklagare. Det är sedan åklagaren som beslutar om det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal.

När det gäller villkoren som framlagts av Tradospot framgår det att några av villkoren är betungande i förhållande till en konsument, främst det faktum att de menar att de inte behöver informera om ändringar i villkoren och att du som konsument ska acceptera det rakt av. Om du har förlorat pengar på grund av att användarvillkoren under ditt medlemskap ändrats på ett sådant sätt att det skulle innebära att du skulle behöva betala något till Tradospot hade en åklagare kunnat väcka åtal mot Tradospot [om tillräckliga skäl finns] för otillbörliga villkor, men att ett sådant villkor skulle existera är inte särskilt troligt.

Hoppas du fick vägledning i hur du ska ta din fråga vidare. Du får gärna höra av dig till mig om du skulle vilja lägga till ytterligare omständigheter som inte framgick ur din fråga. Du har också valt 30 minuters uppföljande rådgivning per telefon. Jag kommer därför ringa dig på måndag den 7/1 kl 15:00. Om tiden inte passar är du välkommen att maila mig på matilda.hetlesaether@lawline.se så bokar vi en ny tid.

Med vänlig hälsning

Matilda HetlesaetherRådgivare