Ett testamentes utformning.

Finns det mallar för att upprätta ett enkelt testamente där huvudsyftet är att säkerställa att två fritidsfastigheter ärvs av våra gifta barn som enskild egendom"

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man upprättar ett testamente finns det ingen reglering om vad som ska stå i testamentet enligt ärvdabalken. De enda regleringarna som lagen uppställer är vilka som får upprätta testamente, hur ett testamente blir giltigt och om hur man ska tolka ett testamente.

Däremot finns en regel i 7 kap. 2§ 3 punkten äktenskapsbalken som radar upp vad som är enskild egendom och inte. Denna regeln säger att egendom som make har fått i arv med villkor om att det ska vara enskild egendom inte ska ingå i den gemensamma egendomen, vid eventuell skilsmässa eller liknande.

Det innebär att om du särskilt skriver att egendomen ska tillhöra era barn och inte deras makar ska ni skriva detta i testamentet. Du bör även klargöra vilken egendom som du menar ska tillhöra endast dina barn i testamentet.

Så kom ihåg att följa reglerna om hur ett testamente blir giltigt enligt 10 kap. ärvdabalken och att vara tydlig när det gäller vem som får vad för att undvika tolkningsproblem senare (11 kap. ärvdabalken). Sedan får inte arvtagare bevittna/skriva på att det är ditt testamente enligt 10 kap. 4§ 2 stycket ärvdabalken.

Hoppas att du fick ett svar på din fråga.

Om du behöver ytterligare juridisk hjälp eller har en annan fråga är du varmt välkommen att kontakta Lawline igen.

Mvh/Henrik Berg

Henrik BergRådgivare