Ett självständigt verk?

Får man sälja en tavla, som man själv har målat och endast signerat med det egna namnet, om tavlan liknar ett känt konstverk? (Skillnader: originalet är i olja - kopian i akvarell eller akryl.)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör upphovsrätt, och en bedömning som inte är helt enkel att göra utan att sett din målning samt konstverket det liknar. Jag kommer därför att försöka förklara vilka faktorer som är avgörande och hoppas att du genom det kommer få svar på din fråga. Tillämplig lag hittar du här

Det är den som skapat ett verk som har upphovsrätten till det, samt rätten att förfoga över verket. 1-2 §§ URL. För att ett verk skall åtnjuta upphovsrättsligt skydd krävs att det är resultatet av en skapande verksamhet och äger en viss självständighet och originalitet. Man brukar då diskutera att verket ska ha verkshöjd. Kravet på verkshöjd är lågt ställt i svensk rätt. Högsta domstolen har konstaterat att verkshöjd även kan föreligga för sig tämligen enkla verk och att de därigenom ånjuta skydd genom upphovsrätten. (NJA 2002 s. 178). Tavlan du målat av lever alltså upp till kravet på verkshöjd.

Avgörande för bedömningen blir sedan om du har egen upphovsrätt till tavlan du målat och därigenom rätt att förfoga över den. Avgörande för den bedömningen är om du har bearbetat målningen så att det är ett nytt och självständigt verk. 4 § 2 st. URL. Avgörande är då vad som vid en helhetsbedömning om ditt verk är orginellt och självständigt i förhållande till det ursprungliga. Det är svårt för mig att svara på utan att ha sett båda tavlorna. Är ditt verk inte självständigt och originellt i förhållande till ursprungsverket får du ej förfoga över tavlan du målat i strid mot upphovsrätten till original verket. 4 § 1 st. URL.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofie FalkRådgivare