FrågaKÖPRÄTTÖvrigt02/04/2019

Ett företag har skickat en vara av misstag. Vilka skyldigheter har man?

Jag har av misstag fått en vara hemskickad från ett företag vars hemsida jag besökte i förra veckan. För att kunna se fraktpris var man tvungen att lägga varan i varukorgen, men för att bekräfta köp krävdes ytterligare ett steg. Även om man går vidare till detta steg krävs att jag godkänner köp med Bank-ID. Det fanns tre betalningsalternativ som gick via Klarna, det fjärde var direktbetalning med kort. Jag är absolut säker på att jag inte godkänt något köp på detta sätt. Det finns inget spår av någon sådan betalning hos min bank och jag har pratat med Klarna, de kan inte heller se något köp öht eller att det skulle vara en faktura på väg till mig. Jag har heller inte fått någon orderbekräftelse via mail, jag har till och med kontrollerat raderade mail som kan återställas från skräppost och papperskorg. Det finns alltså inga som helst indikationer på att jag skulle ha gjort någon beställning, ens av misstag. I paketet fanns inte heller någon fraktsedel för övrigt. Det enda jag kan tänka mig är att det måste vara något märkligt fel på deras webbsida.

Vad har jag nu för skyldigheter? Jag vet att jag inte behöver betala varan och att företaget bör erbjuda gratis returfrakt men hur länge ska man vänta på att de hör av sig innan man kan betrakta deras tid som förbrukad och börja använda varan själv? Kan de hävda bevis för beställning trots att jag själv inte kan hitta något sådant?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det finns inga uttryckliga lagregler som reglerar den här frågan. Vissa saker är klara, andra är mer osäkra. Jag börjar därför med det som är säkert. En kort sammanfattning finns i slutet.

Vilka skyldigheter har du?

Som utgångspunkt gäller att du inte har någon rätt till den här varan så länge du inte betalar för den. Det innebär att om företaget vill ha tillbaka sin vara så är du skyldig att hålla den tillgänglig för avhämtning. Om företaget dessutom erbjuder sig att betala för frakt och alla eventuella extrakostnader det innebär för dig att posta varan så är du förmodligen skyldig att gå företaget till mötes. Ett undantag vore om det skulle innebära stor olägenhet för dig att behöva posta varan. Exempelvis om du har väldigt långt till närmsta postombud eller om du har nedsatt förmåga att röra dig och därför har svårt att transportera varan till ett postombud.

Skulle du öppna varan och använda den skulle detta ses som att du gått med på att betala för varan. Då blir du istället skyldig att betala företaget för varans värde.

Vad händer om företaget inte hör av sig? Är du skyldig att underrätta företaget?

I det här läget är saken mer oklar. Det finns som sagt inga uttryckliga regler som rör frågan. En lag som ligger nära till hands är lagen om hittegods som stadgar en anmälningsplikt för den som hittar antingen hittar ett borttappat föremål eller som får ett föremål i sin besittning för att någon har glömt kvar det i dennes hem. Problemet är att situationen när man får en vara skickad till sig av misstag så att säga faller mellan stolarna och omfattas inte direkt av lagens reglering. Det kan därför inte sägas finnas någon lagstadgad skyldighet i ditt fall att underrätta företaget om deras misstag.

Blir varan din efter ett tag?

Nästa fråga är om företagets passivitet kan leda till att varan blir din. Även denna fråga är oklar. Som jag nämnde tidigare så gäller att om du öppnar varan och börjar bruka den så anses det att du har accepterat att köpa varan. Företaget får då rätt att kräva dig på varans värde. I konsumentförhållanden gäller att krav mot en konsument preskriberas efter 3 år, så i vart fall efter så lång tid finns det inga krav företaget kan ställa mot dig.

Det går även att spekulera om huruvida läran om så kallade misstagsbetalningar (även kallad condictio indebiti) skulle kunna innebära att du har rätt att behålla varan efter en kortare tid än så. Ett visst gammalt rättsfall talar i den riktningen (NJA 1989 s. 224). I det här läget är saken dock för osäker för att det ska vara särskilt hjälpsamt av mig att spekulera om det.

Sammanfattningsvis så har du ingen anmälningsskyldighet. Om företaget hör av sig är du skyldig att hjälpa till att återställa varan utan egen kostnad. Skulle du öppna varan och bruka den är du principiellt skyldig att betala för den men om företaget inte hör av sig på 3 år så försvinner alla betalningsskyldigheter.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare