Ett fall av utpressning eller bedrägeri

Hej ett rederi fortsätter att kräva pengar för en penningtvätt som innehåller dokument,lite guld ock pengar som jag inte vet hur mycket men jag har betalat 1 miljon sek på 8 månader dom skickar betalinfo vart pengarna ska sättas in på olika banker ock olika namn på bankerna jag har alla uttag från mitt konto jag tycker de är något fel dom hotar med fängelse och Svenska Regeringen sagt att vi måste betala .. kan detta vara rätt ?.... mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är inte helt säker på att jag förstår frågan, men uppfattar den som att någon skickar betalningsinstruktioner till dig och hotar med att gå till polisen eller regeringen om du inte betalar. Du har betalat stora summor men personen fortsätter.

Utpressning eller bedrägeri

Att förmå någon att betala utan att ha rätt till det kan vara brottsligt. Brotten regleras i brottsbalken (1962:700), BrB. Beroende på hur gärningsmannen agerar, om den lurar sitt offer eller om den hotar, kan det utgöra bedrägeri (BrB 9 kap 1 §) eller utpressning (BrB 9 kap 4 §). Det som personen gör är alltså sannolikt brottsligt. I så fall har du rätt att få tillbaka pengarna du redan betalat.

Utan att veta omständigheterna kring fallet kan jag inte svara på om personen har något stöd för det den påstår. Att regeringen skulle vara eller kunna bli inblandad är väldigt osannolikt, det rör sig sannolikt om ett påhitt. Om personen på allvar hotar med polisen föreslår jag att du, om du har något att vara orolig för, kontaktar en jurist som kan utvärdera vad du bör göra.

Sammanfattningsvis kan sägas att det personen håller på med sannolikt är brottsligt, och att du inte bör betala mer. Du kan ha rätt att få tillbaka pengarna och bör kontakta en jurist för att få hjälp med det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Vidar Wicklund

Vidar WicklundRådgivare