FrågaAVTALSRÄTTAvtal28/07/2017

Ersättningsskyldighet för tjänster utanför avtal

Hej. Min hyresvärd har hävdat att en sotning på stugan jag hyr kostade 1500 kronor. I kontraktet står det att hyresgästen står för kostnaden för sotning, och det är jag införstådd med men på grund av summan misstänker jag att hon även gjort en brandskyddsinspektion. Har jag någon skyldighet till att betala även brandinspektionen? För som sagt så står det att jag betalar för eventuell sotning bara. Ingenting om brandskyddsinspektion

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att svara exakt utan att se själva avtalet, men om det bara står sotningen, är det sannolikt bara sotningen som gäller. Detta beror vidare på omständigheterna. Om det är så att det inte går att göra en sotning utan att samtidigt göra en brandskyddsinspektion är det rimligt att även denna ingår.

Om det är så att du vid användningen av den vedspis, kamin eller vad som än krävt sotningen varit vårdslös och orsakat skada eller annars gjort så att din hyresvärd var tvungen att ta in folk för att i samband göra en brandskyddsinspektion, kan detta göra att kostnaden för brandskyddsinspektionen är rimlig.

Det du kan göra är att kolla med företaget som utfört sotningen eller ett likvärdigt företag vad det skulle kosta att utföra bara sotningen på en stuga av den storleken du har samt vad ett tillägg om eventuellt brandskydd skulle kosta, för att få en uppfattning om vart priset bör ligga.

Om det är så att din hyresvärd helt enkelt lagt till tjänsten för brandskyddsinspektion till sotningen och det explicit bara står att du ansvarar för sotningskostnaden, har du ingen skyldighet att ersätta din hyresvärd för brandskyddsinspektionen. Du ska då bestrida hennes krav skriftligen och däri motivera varför du anser att du inte är skyldig att betala (då för att ni inte avtalat om det).

Jag hoppas du fått lite klarhet i din fundering.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare