Ersättningsskyldighet för skada orsakad av lös hund

Gick i skogen med min hund lös. Grannens får som också var lösa attackerades av min hund. Nästa dag hittades den och dom valde att avliva den. Nu har jag fått en räkning med flera punkter så som, släphyra, förlust för tacka, lamm nästa år, vallhundskostnad och arbetskostnad. Summan blev 4,900:- Vill bara veta om jag ska betala.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Skador orsakade av hundar omfattas enligt lagen om tillsyn över hundar och katter (https://lagen.nu/2007:1150) 19§,  av strikt ansvar för ägaren. Strikt ansvar innebär att du som ägare är ansvarig för skador som orsakas av din hund, oavsett om du har varit oaktsam eller inte. Att du inte gjort något fel, eller att du vidtagit försiktighetsåtgärder för att undvika att hunden skulle orsaka skador, spelar alltså ingen roll för ditt ansvar som hundägare när en skada väl har uppstått.

Enligt Skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207) 5 kap. 6§ har den som lider sakskada rätt till ersättning för sakens värde, kostnad till följd av skadan och ersättning för inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet. De ersättningsposter som fårägaren vill ha ersatta verkar falla inom vad denne har rätt till.

I och med att det finns ett strikt ansvar för hundägare är det svårt att undgå betalningsskyldighet för de åberopade skadorna om saken skulle prövas av domstol. Möjligen skulle det vara möjligt att angripa någon del av de ersättningsanspråk som fårägaren gör gällande, men det verkar inte särskilt sannolikt.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare