Ersättningsskyldig som arbetstagare

Hej

Jag råkade av misstag spilla kaffe i min dator på jobbet på arbetstid. Datorn tillhör min arbetsgivare.

Är jag skyldig att betala för reparationskostnader för att laga datorn?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Principalansvar

Om råkar förstöra egendom under arbetstid är huvudregeln att arbetsgivaren ska ersätta skadan. Vilket framkommer av skadeståndslagen, 3:1 (SkL)

Arbetsgivare har så kallat principalansvar över sina anställda. Detta betyder att om en arbetstagare oavsiktligt tar sönder något ska arbetsgivaren stå för denna kostnad.

Det finns dock en liten möjlighet för att arbetstagaren ska stå för kostnaden. Det måste finna "synnerliga skäl". Enligt praxis ställs det väldigt höga krav för att det ska nå upp till synnerliga skäl, man måste till exempel handla oförsiktigt flera gånger och inte bry sig om eventuella konsekvenser. (4:1 SkL).

Sammanfattning

Jag tycker att i ditt fall med datorn och kaffet att det är helt klart arbetsgivaren som ska stå för reparationskostnaderna så länge det rörde sig om en olycka.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare