Ersättning vid skada orsakad av djur

Om grannens får under flera veckors tid dagligen rymmer in på min gräsvall och orsakar betesskador,trots tillsägelser till djurägaren,kan jag begära ersättning?

Jag förlorar ju foder till mina egna djur?

Vilka regler gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en skada uppkommer på grund av ett djur så är ägaren ansvarig. Det finns två olika ansvar som kan aktualiseras i ditt fall.

1) Det kan bli fråga om culpaansvar. Djurägaren åläggs då skadeståndsansvar om denne varit oaktsamt.

2) Ansvar kan även aktualiseras i enlighet med 47§ Ägofredslagen eftersom fåret tagit sig in på din mark och orsakat skada. Då gäller ett strikt ansvar, vilket innebär att det inte spelar någon roll om djurägaren varit oaktsam ansvar föreligger oavsett.

Således bör du ha rätt till ersättning för den skada som uppkommit på grund av din grannes får.

Nelly CornetegRådgivare