Ersättning vid hundbett på annan hund

Hej! Min lilla hund blev påhoppad av en stor hund och svårt biten

det blev operation och nu en lång rehabilitering

båda hundarna var kopplade

min hund skadades svårt den andra hunden inte alls

jag kontaktade ägaren som nu vägrar ta sitt ansvar och ersätta mej för mina utgifter .

Händelsen är polisanmäld

Hur ska jag gå vidare?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutom polisanmälan kan du även begära skadestånd från den andra hundägaren. En hund anses inom skadeståndsrätten som en "sak", varför det anses som att du lidit sakskada. Ansvaret vid skador vållande av ens hund är också strikt, med det menas att ansvaret inte är beroende av huruvida hundägaren har agerat vårdslöst. Detta framgår av 19 § Lag om tillsyn av hund och katt. Ersättning ska därför utgå oberoende av om båda hundarna har varit kopplade.

Det som du har rätt till är typiskt sett veterinärkostnader och eventuella kostnader för medicin och liknande. Ifall den andra hundägaren vägrar att betala får du väcka talan vid domstol för att få ut den ersättning som du är berättigad till.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare