Ersättning vid försvunnen vara

Hejsan! Jag köpte en dator som jag beställde för hämtning i butik. Datorn gick sedan sönder efter kanske två veckors tid. Lämnade då in datorn. Nu har det gått ca 7 veckor och datorn verkar ha försvunnit från där den blev lagad och på väg tillbaka till butiken. Under dessa veckorna talade jag flertalet gånger med telefonsupporten som lovade att återkomma till mig med svar senare samma dag eller senare i veckan. Fick dock aldrig några svar tillbaka. Jag åkte då till butiken jag frågade vad det är som händer då dom sa 3-4 veckor till mig när jag först lämnade in den. Han var väldigt snabb med att fråga om jag ville häva köpet men jag sa då till honom att jag ville ha det som jag hade köpt utav dom. Han sa då att de inte hade kvar den datorn och att det inte fanns något annat han kunde göra. Denna vara finns ju då i andra butiker som jag kollade, har inte jag rätt till att dom ersätter min vara?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I Konsumentköplagen finns de regler som blir aktuella i ditt fall.

Vid ett fel på en vara har du som konsument i första hand rätt till avhjälpande (att felet lagas) eller omlevernas (en ny vara). Det är du som köpare som har rätt att välja vad som passar dig bäst av avhjälpande och omleverans och säljaren kan inte vägra att utföra det alternativ du har valt om det inte är så att säljaren kan visa att det alternativ du väljer är oproportionerligt eller rent av omöjligt att genomföra, (26§ KKL).

Det verkar i ditt fall vara omöjligt att reparera din dator eftersom den har försvunnit och då återstår alternativet att du får en ny dator av samma sort.

Om detta inte kan ske eller inte sker inom skälig tid så återstår i ditt fall hävning av köpet, (28§KKL). Vid hävning ska dina pengar återbetalas och du har då möjlighet att köpa en ny dator i de butiker som du nämner som har en likadan dator till försäljning.

Skulle det vara så att du häver köpet och köper en ny motsvarande dator i en annan butik (ett täckningsköp) men till ett högre pris har du rätt till skadestånd för den mellanskillnad du har betalat, (33§ KKL). Det är viktigt om du gör ett täckningsköp att det sker inom skälig tid från hävningen och att prisskillnaden inte är allt för stor.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare