Ersättning vid bristfälligt utförd tjänst

Hej

Jag anlitade en målarfirma för att måla om mitt hus (fasaden) och i offerten ingick även yttre ommålning av fönster. När arbetet var klart var vädret en lång tid så dåligt att fönsterputs inte var att tänka på. När jag sedan skulle pustsa fönstren upptäckte jag dels att fem rutor var spruckna invändigt (fyra av dem över ett hörn och en tvärt över hela rutan mitt på) men även att fönstrena inte gick att öppna. De var antingen igenmålade eller hade klibbat ihop.

Jag kontaktade företaget och bad om besiktning och efter ett halvår återkom en av ägarna till mej, granskade fönstren (som han endast med avsevårt våld kunde öppna och stänga) och erbjöd penningkompensation om ca 700 kr för omglasning av de spruckna rutorna (totala fakturan för fasadmålning och fönstermålning gick på närmare 90 000 efter ROT-avdrag, varav fönstrena skulle kosta ca 15 000). För mej är de spruckna rutorna det lilla problemet - vad händer när det blir sommar och träkonstruktioner börjar svälla? Jag vill ha problemet åtgärdat - men är det mitt eget fel som inte övervakade att allt gjordes på rätt sätt, eller kan jag ställa målarfirman till svars och kräva att felet (för tjock färg och inte helt korrekt underarbete) åtgärdas utan extra kostnad för mej. Alternativet är att byta alla fönster i hela huset - vilket blir mycket kostsamt.

Tacksam för snart svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga.

Ditt fall regleras i konsumenttjänstlagen (KtjL) som är en tvingande lagstiftning, det är alltså inte möjligt för målarfirman att använda sig av andra villkor än de som finns i lagen.

Om tjänsten är felaktigt utförd ska du meddela företaget om detta inom skälig tid efter du upptäckt det. Det låter för mig som att du har gjort detta. 17§ KtjL.

I första hand ska du kräva avhjälpande av företaget (20§ KtjL), alltså företaget ska avhjälpa de problem som uppkommit., i annat fall kan du kräva prisavdrag eller häva köpet enligt 21§ KtjL.

Du kan ha rätt till skadestånd enligt 31§ KtjL - detta om företaget orsakat skada pågrund av att företaget gjort fel. Du har rätt till skadestånd till en sådant belopp det kostar dig att ordna nya fönster och få de ditsatta.

Alltså - Om firman har gjort fel och du reklamerat i tid har du rätt till avhälpande,prisavdrag och hävning, om du ändå måste skaffa nya fönster har du rätt till skadestånd till ett sådant belopp att det täcker kostnaden för nya fönster.

Med vänliga hälsningar

Victor ÅkerfeldtRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumenttjänstlagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo