Ersättning vid bedrägeri

Hej!

jag har blivit utsatt för ett bedrägeri, hyrt en stuga på öland som inte finns.... jag satte in 2500kr från mitt privatkonto till ett annat privatkonto.

Det är anmält till polisen, ärendet blev nerlagt, för personen hade så många andra åtalspunkter som han blir åtalad för.

Banken betalar inte tillbaka några pengar inte heller mitt försäkringsbolag.

Finns det någon chans att få några pengar tillbaka?

Mvh T

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns tre huvudsakliga sätt att få ersättning om man har blivit utsatt för ett brott. Dessa tre är ersättning via försäkring, skadestånd och möjligheten att få brottsskadeersättning. Eftersom förundersökningen har lagts ned av polisen kan du tyvärr inte få skadestånd (om inte målet av någon anledning tas upp igen exempelvis på grund av nya bevis). Det framgår av frågan att du inte heller kan få pengar via din försäkring. Då är alltså brottsskadeersättning det alternativet som finns kvar (6 § - 7 § brottsskadelagen). Denna ersättning betalas ut av staten. dock kan det tyvärr vara svårt att få ersättning vid förmögenhetsbrott såsom bedrägeri. Ansökan gör du hos brottsoffermyndigheten (21 § brottsskadelagen). Du kan läsa mer om hur du gör en sådan ansökan här: https://www.brottsoffermyndigheten.se/sok-ersattning/brottsskadeersattning/hur-ansoker-jag/

Om du anser att beslutet att lägga ned ärendet var felaktigt kan du överklaga, mer information om hur man överklagan kan du hitta här; https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/om-utredningen-laggs-ner/

Om du mår dåligt eller vill prata med någon finns det också stöd att få från olika brottsofferorganisationer. Du kan hitta kontaktuppgifter på brottsofferguidens hemsida, klicka härhttps://www.brottsofferguiden.se/stod-och-hjalp/. Socialtjänsten i din kommun kan du också kontakta för hjälp om du har blivit utsatt för ett brott.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare