FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt07/02/2019

Ersättning för trasig kamera

Hej jag lånade ut en kamera till min kompis och det visade sig att han tappade den och den gick sönder kan jag kräva att han betalar eller finns det någon försäkring som täcker eventuellt kan täcka den skadan.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad tråkigt att din kamera har gått sönder. Jag kommer börja med att svara om dina möjligheter att kräva pengar av din kompis och sen om det går att få ersättning genom en försäkring.

Krav på ersättning

Jag tolkar det som att din vän hade sönder kameran på grund av en olyckshändelse, dvs. att det inte var hans avsikt att den skulle gå sönder.

Om din vän har varit vårdslös kan det vara möjligt att begära skadestånd, 2 kap. 1 § skadeståndslagen. För att avgöra om hans agerande har varit vårdslös undersöker man ifall det avvek från vad man kan säga är normal användning en kamera. Vidare behöver vårdslösheten vara orsaken till skadan och vara en påräknelig och förutsebar sådan.

Då jag inte vet om omständigheterna är det svårt att säga hur det skulle kunna gå med ett skadeståndskrav. I slutändan blir det domstolen som fastställer ett eventuellt skadestånd om din kompis inte vill ersätta kameran och du vill ha ett skadestånd.

Ersättning genom en försäkring

Det är svårt att säga ifall du kan få ersättning genom en försäkring. Om du har en specifik försäkring till kameran, som en drulle-/allriskförsäkring, borde det vara möjligt. Du kan även höra med din vän och be honom kolla ifall det går på hans ansvarsförsäkring genom hemförsäkringen.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar över något annat.

med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare