Ersättning i anledning av skilsmässa

Har varit gift i tre månader. Nu vill min fru skiljas. Det kom väldigt oväntat och jag har sett mig tvungen att uppsöka hjälp i form av terapeut för att bearbeta chocken. Det innebär en stor kostnad för mig och jag undrar om jag kan begära någon form av ersättning för detta genom t.ex. bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag ser inte någon möjlighet för dig att begära ersättning för dina kostnader för att gå till en terapeut. I en bodelning så får man inte göra avdrag för kostnader som har uppkommit efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes (9 kap, 2§ Äktenskapsbalken). Om du har uppsökt terapeuten efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes så kan du därför inte dra av dessa kostnader. I din fråga så låter det som detta är fallet.

Huvudregeln är att egendom som är giftorättsgods fördelas lika mellan parterna i en bodelning (9 kap, 1§ Äktenskapsbalken). Det finns dock en möjlighet att under vissa förhållanden jämka en bodelning och du får då möjlighet att behålla mer av ditt giftorättsgods. Denna regel kan tillämpas då äktenskapet är kortare (12 kap, 1§ Äktenskapsbalken). Ett äktenskap som ert, på tre månader, är med största sannolikhet att anse som ett kortare äktenskap.

Du kan antagligen inte få extra ersättning för att äktenskapen har slutat så hastigt men det finns möjligheter för dig att få behålla mer av din egendom i bodelning än vad en vanlig hälftendelning skulle resultera i.  Något som kan vara till fördel för dig om du är den part som innehar störst tillgångar.

För mer information hittar du äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare