FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott29/11/2023

Ersättning från polisen för skadad egendom vid utredning

Jag har varit med om ett våldtäktförsök och ringde där efter polisen som tog mina kläder för DNA test och hitta gärningsmannen. Nu när jag fick tillbaka kläderna har de klippt stora bitar av mina kläder! Några av dem ville jag faktiskt ha kvar och vissa ska jag slänga. De jag såklart ville ha kvar har stora hål nu. Kan man söka ersättning för kläderna ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Beklagar för att du utsatts för brott, det är förståerligt att krångel i efterhand med skadad egendom inte är kul att behöva hantera, men jag skall försöka hjälpa till att svara på hur det står till rättsligen.

Polisen har rätt att beslagta egendom som kan ha betydelse för utredning av brott enligt 27 kap 1 § rättegångsbalken. Det innebär att de får ta kläderna för att kunna utreda brottet. Dock stadgas det i 27 kap 10 § 3st att beslagtagen egendom skall vårdas väl. Att kläderna skadats är svårt att bedöma i sig då det skulle kunnat vara nödvändigt för att kunna utreda brottet att klippa ut vissa delar för olika DNA-tester. Dock, skulle det fortfarande kunna vara tal om fel eller försummelse om det var onödigt eller gjordes på fel sätt. Har då skadan faktiskt skett på grund av fel eller försummelse i polisens arbete, alltså att det inte var nödvändigt för utredningen, så skulle du kunna kräva polisen på skadestånd för sakskada, enligt skadeståndslagen 3 kap 2§.

Polisen har på sin hemsida en blankett man kan fylla in om man vill kräva myndigheten på skadestånd, vilket du kan läsa mer om på denna sida (längst ner): https://polisen.se/utsatt-for-brott/ersattning-och-skadestand/

Det är alltså inte helt klart om skadan kan ersättas, beroende på om det var nödvändigt för utredningen eller ej. Men hoppas detta svarar på din fråga!

Linus NilssonRådgivare