FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/10/2019

Ersättning för våldtäktsförsök?

Hejsan! Var utsatt för ett våldtäktsförsök för en tid sedan, dessvärre har ärendet nu blivit nedlagt.. Undrar dock vad och hur mycket man kan utgå ifrån i ersättning?

Mitt försäkringsbolag betalade ut 1300 kr och det känns inte riktigt rimlig...

Blev nedslagen, blåmärken lite överallt plus ansikte och personen i fråga försökte slita av mina kläder...

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag vill först och främst säga att jag förstår att din situation kan vara extremt jobbig och att det kan kännas frustrerande att få ett nedläggningsbeslut. Att en åklagare väljer att lägga ner en förundersökning innebär dock inte att hon eller han inte tror på dig och din historia om vad som har hänt, utan det handlar i allra flesta fall om att det är väldigt svår att bevisa att ett våldtäktsförsök har skett i juridisk mening. Om en åklagare inte anser att bevisen räcker för en fällande dom i tingsrätten, ska åklagaren inte väcka åtal – alltså istället välja att lägga ner förundersökningen. Det är viktigt att komma ihåg att en nedlagd förundersökning alltid kan komma att tas upp igen, om det skulle dyka upp nya bevis eller andra omständigheter.

Ersättning från försäkringsbolag

Jag skulle rekommendera dig att kontakta ditt försäkringsbolag för att se vad din försäkring täcker och vad det är du har fått ersättning för. Jag förstår att det kan kännas märkligt att få 1300 kr för det du var med om, men försäkringsvillkoren kan variera mellan olika försäkringsbolag och försäkringsbolaget gör en egen bedömning i frågan. Kolla upp vad som gäller just för din försäkring! Om du har flera försäkringsbolag, kolla även upp vad som gäller för de eventuella andra.

Brottskadeersättning

Upp till två år efter brottet eller det att polisutredningen lagts ner eller dom fallit, kan målsägande ansöka om brottsskadeersättning från Brottsoffermyndigheten. Man kan söka för både personskada, ekonomisk förlust och kränkningsersättning. I vissa fall kan man söka även om åtalet lags ner eller gärningsmannen friats. Brottsoffermyndigheten gör en egen bedömning. Ansökan kan du göra på brottsoffermyndighetens hemsida, som du hittar här.

Slutligen vill jag upplysa dig om att det finns stöd och hjälp att få när man varit utsatt för en för ett brott. Brottsofferjouren ger stöd till alla brottsutsatta, helt kostnadsfritt. Exempelvis kan du få råd, vägledning och information. Du kan även få hjälp med att söka ersättning. Du kan läsa mer på deras hemsida som du hittar här.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Paula Reich ZackrissonRådgivare