FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt29/02/2016

Ersättning för skada vid husrannsakan

Hej

Jag var för en tid sedan efterlyst för att jag inte ställt mig i fängelse. När jag kom hem till min lgh efter ca 10 dagar så är min dörr uppbruten och står på vid gavel. Min far som bor i samma hus och är ägare till huset berättar att polisen varit där och frågat efter mig. Han svarade att jag inte varit hemma på ett tag. Då bröt upp min dörr och lämnade den olåst och i ett skick som gjorde att den inte ens gick att stänga. Fråga 1 är vem som ska betala för dörren? Fråga 2, Borde dom inte se till att det går att låsa eller åtminstone stänga dörren. Och om det hade blivit inbrott mina grejer blivit stulna, vem hade stått för det? Mvh robban

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder (LEF) föreskriver i 8 § att den som orsakas personskada eller sakskada genom våld som utövas med stöd av bland annat 10 § polislagen har rätt till ersättning om den skadelidande inte har betett sig på ett sådant sätt att det varit påkallat att använda våld mot hans eller hennes egendom. Denna lag gäller i ditt fall då skadorna uppkommit i samband med en husrannsakan.

För att få ersättning krävs dock att du som skadelidande ska vara ägare av den egendomen som skadats. I detta fall är du, i egenskap av hyresgäst, således inte berättigad till någon ersättning gällande dörren. Det är istället din far, i sin ställning som fastighetsägare, som är berättigad ersättning för skada på egendom. Den som lidit skada kan vända sig till Polismyndigheten för att begära ersättning. Du kan även vända dig till Justitiekanslern för att ansöka om skadestånd.

Lawline RådgivareRådgivare