Ersättning för skada orsakad av katt

Om jag har en avelshane (katt) som jag lånar ut för parning och som sedan visar sig vara skadad (från honkatten) när jag hämtar hem honom, kan jag då ha rätt till skadestånd utav den som jag har lånat honom till?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Det finns en lag, lagen om tillsyn över hundar och katter, som reglerar denna fråga. Enligt lagen har hundägare strikt skadeståndsansvar för skador som deras hundar orsakar, 19§ lagen om tillsyn för hundar och katter. Denna regel gäller dock inte för kattägare. Istället blir kattägare enbart skadeståndskyldiga om han/hon orsakat skadan genom uppsåt eller vårdslöshet, skadeståndslagen 2:1. Kan du visa detta har du rätt till skadestånd.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare