Ersättning för skada orsakad av hund

Hejsan!

Jag och min sambo passade en kompis hund för några veckor sedan. Vi passade den i två veckor medan vår kompis var på semester. Under dessa två veckor bet hunden sönder kläder och väskor för ett värde av ca 6000kr. Kan vi på något sätt kräva dessa pengar av ägaren till hunden eller får vi skylla oss själva eftersom det var vi som passade hunden?

Hade verkligen uppskattat ett svar från er!

Med vänlig hälsning, Ninna Borg

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid det fall en hund orsakar någon eller något skada gäller Lag om översyn över hundar och katter. Enligt lagens 1§ gäller att hundar ska hållas under sådan tillsyn, med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter, som krävs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Detta spelar sedermera ingen roll. Enligt samma lags 19§ föreligger ett strikt ansvar för hundar. Detta innebär att om skada uppkommer orsakad av en hund, ska dess ägare ersätta skadan oavsett om denne inte medverkat eller vållat skadan. Alla skador som en hund orsakar är man som hundägare ansvarig för.

Du torde med andra ord få ersättning för samtliga kostnader som angreppet åsamkat dig.

Hoppas svaret hjälpte dig! Ha en fortsatt trevlig dag.

Marcus AnstrinRådgivare