Ersättning för personskada i följd av trafik med motordrivet fordon

Jag har krockat med bil och efter det så slog airbagen ut i vänster öga och enligt läkare kommer jag ha kvarstående syn nedsättning alltså en permanent skada där jag är delvis blind i ena ögat.

Jag vad jag vet sedan jag var yngre har mina föräldrar haft försäkring tecknat på mig men sedan jag blev äldre så har jag ej tänkt på det så nu är min fråga ifall jag på något sätt kan få någon ersättning för att blivit av med synen på ena ögat så pass mycket så att det påverkar mitt psyke och vardagliga liv

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det enligt lag ska finnas trafikförsäkring för motordrivna fordon som är registrerade i vägtrafikregistret, utgår jag från att ditt fordon är trafikförsäkrat (2 § trafikskadelagen).

Trafikskadelagen reglerar dina ersättningsmöjligheter via trafikförsäkringen då det inträffar personskador i följd av trafik. Du har drabbats av en personskada i form av synnedsättning vilket skett i motordrivet fordon som varit i trafik vid skadetillfället. Denna typ av skada kan du erhålla ersättning för ur din trafikförsäkring (10 § första stycket).

Hur du bör gå tillväga för att få ut din ersättning
Hör av dig till ditt försäkringsbolag och beskriv händelseförloppet samt skicka med intyg från läkare som bevis på dina skador. Huruvida det är någon annan i en annan bil som varit vållande till skadan behöver du inte bry dig om. Det är ditt försäkringsbolags ansvar att göra upp det med det andra fordonets försäkringsbolag utan din inblandning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jonna AnderbergRådgivare