Ersättning för personskada av infravärme

Hej.

Jag var för 3 år sedan på en restaurang mitt i vintern. Vi blev placerade på uteserveringen där det var infravärme som vämekälla. Jag hade ansiktet mot infravärmen. Morgonen efter hettade det i kinderna och de var röda och svullna. Det tog ett par dagar innan jag förstod att jag fått en brännskada. Jag runde restaurangen och informerade dem men trodde det skulle läka fint. Efter denna händelse har jag nedsatt känsel i båda kinderna. Så fort jag kommer i kontakt med solen så blir jag röd, svullnar och får klåda. Kan jag begära skadestånd från restaurangen? Hur skulle jag i så fall gå tillväga?

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Lina Olsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i skadeståndslagen(SkL).

Personskada

Enligt 2 kap 1 § SkL ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada ersätta skadan.

I 5 kap 1 § SkL kan vi se vad skadeståndet för en personskada omfattar. Det rör sig om ersättning för:

1, sjukvårdskostnader och andra kostnader för den skadelidande

2, inkomstförlust, och

3, fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur(sveda och värk) eller av bestående art(lute eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan.

Alltså kan du absolut få ersättning för den nedsatta känseln du har fått i kinderna samt de andra komplikationerna.

Krav:

Det som krävs för att du ska få ersättning är att den som vållat skadan antingen gjort detta genom vårdslöshet eller uppsåt. Det krävs dessutom att det föreligger adekvat kausalitet mellan handlingen och skadan. Alltså ett tillräckligt starkt orsakssamband. Man brukar prata om att det ska "ligga i farans riktning" att en sådan skada kan uppstå av ett sådant handlande.

Det är svårt för mig att avgöra om restaurangen varit vårdslösa i sitt agerande. Enligt min bedömning skulle det mycket väl kunna anses vårdslöst att exempelvis ha för hög värme inställt på infravärmen, eller att ha infravärmen placerad för nära gästerna. (Jag utesluter att restaurangen har agerat med uppsåt).

Hur du ska gå tillväga:

Jag råder dig att först och främst kontakta restaurangen och se hur de ställer sig till din skada och önskan om ersättning då en skadeståndsprocess kan bli dyr och tidskrävande. Om det inte leder till framgång kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten vilket våra jurister kan hjälpa dig med! Du kan boka tid med våra jurister här.

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare