Ersättning för fel enligt konsumenttjänstlagen

Hej,

Jag har fått en stor vattenskada i mitt hus beroende på rörläckage efter frysskada på rör i kattvind. Efter inspektion så säger Länsförsäkringar att rördragningen där skadan uppstod inte är fackmannamässigt utförd (avikelse från branschstandard). I en muntlig beställning till VVS-firman bad jag dom endast att dra om placeringen på inkommande vatten till badrummet. De utförde jobbet mot faktura utan att skriva några avvikelser. Min utgångspunkt som beställare var förstås att utförandet var fackmannamässig utfört, men utan kunskap kunde jag inte kontrollera att detta var fallet när det gjordes utan visade sig först nu.

LF säger att de ersätter endast 75% av skadorna. LF skriver: Då skadan beror på att gällande branschregler och aktsamhetskrav inte uppfyllts så kommer en nedsättning av försäkringsersättningen göras med 25% av det totala skadebeloppet.

Enligt LF är det jag som beställare som har ansvaret att VVS-jobbet när det gjordes var fackmannamässigt utfört och när det inte var så och när det orsakade en skada som inte är fullt ersättningsbar enligt försäkringsvillkoren så bör jag vända sig till VVS-firman som felat.

Frågan är nu om och hur jag kan kräva skadestånd enligt Konsumenttjänstelagen på de 25% hos VVS-firman?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När man anlitar fackmän för arbete med rör eller badrum är det alltid en god ide att begära ett intyg på att det är fackmannamässigt utfört eller att anlita en inspektör som kontrollerar att arbetet är fackmannamässigt utfört, detta kan man sedan göra gällande mot försäkringsbolaget. Som konsument bör du rimligen kunna förvänta dig att när du anlitar en näringsidkare för ett arbete, ska det arbetet bli utfört fackmannamässigt. Om du muntligen har bett VVS-firman att avvika från standard kan det vara så att en domstol potentiellt kan minska deras ansvar för ersättning men domstolen tar även hänsyn till andra omständigheter, t.ex. om VVS-firman har upplyst dig om att förändringen innebär att arbetet inte blir fackmannamässigt.

Tillämpning av konsumenttjänstlagen förutsätter att du har beställt en tjänst i egenskap av konsument och att VVS-firman utfört tjänsten i egenskap av näringsidkare. Näringsidkaren ska enligt 4 § konsumenttjänstlagen utföra tjänsten fackmässigt. Här är du alltså helt rätt ute i ditt resonemang och frågeställning, vad är fackmässigt? Fackmässighet innebär att arbetet utförs på ett sätt som kan förväntas av en fackman. Enligt 16 § konsumenttjänstlagen har du rätt till skadestånd om tjänsten är felaktig och att det inte beror på ett förhållande på din sida. Det innebär att du har rätt till skadestånd för de kostnader du haft till följd av den felaktigt utförda tjänsten. En förutsättning är dock att du reklamerat felet inom vissa tidsgränser. Ur din fråga framgår inte när tjänsten utfördes och när du först påtalade felet till VVS-firman.

Enligt 17 § konsumenttjänstlagen ska reklamation ske inom skälig tid efter det att konsumenten märkt eller borde ha märkt felet.. Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år eller, i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.

Du bör med rekommenderat brev skicka ett skriftligt krav om ersättning motsvarade de 25 % som försäkringsbolaget inte ersätter, (avhjälpande, prisavdrag,hävvning enligt 20- 23 §§ konsumenttjänstlagen) med en reklamation av den felaktigt utförda tjänsten till VVS-firman.

Om VVS-firman inte betalar frivilligt och du vill ha skadestånd till följd av det felaktigt utförda arbetet måste du stämma VVS-firman vid tingsrätt. Den fråga som kommer att avgöras i tingsrätten är om tjänsten utförts felaktigt och då handlar det om bevisning. Du skulle exempelvis kunna anlita en expert för VVS-företagen som kan berätta eller intyga vad som är fackmässigt, ett så kallat sakkunnigvittne.

Önskar du hjälp med att föra en talan i tingsrätt kan du kontakta mig på jessica.konduk@lawline.se så kommer jag vidarebefordra dina kontaktuppgifter till vår Juristbyrå. De kan hjälpa dig hela vägen med en skadeståndsprocess. Delar av ersättningen för en jurist brukar även kunna ersättas av det försäkringsbolag där du har en hemförsäkring, den så kallade rättsskyddsförsäkringen.

Vänligen,

Jessica KondukRådgivare