FrågaSKADESTÅNDSRÄTT24/06/2013

Ersättning för borttappad nyckel

Hej, Min pojkvän hyr en bostadsrätt i andra hand. Han hade fram till nyligen en inneboende, som dock flyttade ut nyligen efter att avtalet sades upp. Utflytt skedde den 8/6, men ca 1 och 1/2 vecka tidigare tappade inneboenden bort sin nyckel till lägenheten, och talade om detta för sin hyresvärd (dvs min pojkvän) dagen efter. Han sa då att han glömt nyckeln i en väska på ett tåg och att han den 11/6 skulle få besked från tågbolaget om nyckeln var återfunnen. När min pojkvän den 11/6 försökt få besked från inneboenden svarade denne inte på samtalen, och min pojkvän försökte då vid flera tillfällen de följande dagarna ringa igen, men utan svar. Detta är alltså efter att utflytt skett. Den 15/6 bytte min pojkvän lås till lägenheten, då han inte fått besked om nyckeln var återfunnen eller när så skulle komma att ske. Han har inte heller kunnat diskutera möjliga lösningar med den inneboende och ansåg sig därför tvungen att byta låset. Kan han nu på rättslig grund begära ersättning av den inneboende för denna kostnad? Eller är det han (pojkvännen) som ska stå för kostnaden? Hyresavtalet dem emellan bygger på ett standardavtal för andrahand/inneboende som finns på internet. Jag har inga närmare uppgifter om hur avtalet är utformat men denna specifika situation regleras inte. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Oftast regleras den här situationen i avtalet mellan hyresgästerna eftersom hyreslagen inte stadgar någonting om den här situationen.

Det som närmast ligger till hands i erat fall är en fråga om skadestånd, eftersom hyresgästen har sagt att han tappat nyckeln på ett tåg vilket innebär att någon annan skulle kunna hitta nyckeln. Det har därmed orsakats en ren förmögenhetsskada. Det innebär däremot att för att få ersättning för ren förmögenhetsskada krävs att ett brott begåtts enligt 2 kapitlet 2 § Skadeståndslagen, https://lagen.nu/1972:207 . Det är svårt att anse att ett brott begåtts eftersom borttappandet av nyckeln har skett genom en olyckshändelse.

Således finns det ingen hjälp att få rent juridiskt i den här situationen för att avkräva eran förra hyresgäst på den här kostnaden.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare