FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt20/10/2019

Ersättning för ärrbildning, försäkring

Hej!

Jag fick en kateter insatt i sidan av magen (vid njuren) jag har fått ett rätt så stort och tydligt ärr där. Är det något man kan begära ersättning för?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag skulle rekommendera att du ringer till ditt försäkringsbolag och pratar med en handläggare. Jag utgår från att du har en tecknad hemförsäkring. De flesta försäkringsbolag har egna tabeller när de ska beräkna ärrersättning. Bolagens tabeller går tyvärr oftast inte att hitta i själva försäkringsvillkoren eller på bolagens webbplatser. Om du vill ta del av ärrtabellen får du begära ut den av din handläggare, så absolut lättast är att bara ringa upp ditt försäkringsbolag.

Vissa försäkringsbolag använder sig dock av Trafikskadenämndens ärrtabell, den hittar du HÄR. På Trafikskadenämndens hemsida finns även en tjänst där du kan se bilder och jämföra andra för att se vilken kategori det borde hamna i, denna hittar du HÄR.

Man brukar säga att skadan måste ha läkt och blivit ett "ordentligt" ärr för att man ska ha rätt till ersättning. Ärret måste vara bestående. Försäkringsbolagen anser att en bedömning av när ärret blivit bestående kan göras tidigast ca ett år efter skadehändelsen. Detta innebär att du inte kommer att få ersättning direkt vid skadan utan måste vänta. Viktigt är dock att du ringer till din skadereglerare och berättar om skadan/operationen och att ärret har uppstått ganska direkt efter att det har hänt så att du inte väntar för länge. Då kan nämligen en risk att ersättningen blir preskriberad. Har det gått tio år eller mer är det alltid för sent att anmäla skadan. Rätten till ersättning är då preskriberad.

Det är som sagt alltid svårt att svara på frågor gällande försäkring eftersom mycket regleras i det enskilda försäkringsavtalet. Så min rekommendation är att du ringer en skadereglerare och berättar om din situation så kan de med största sannolikhet hjälpa dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare