Ersättning av hundpensionat för ihjälbiten hund

Hej,

Vi lämnade in vår hund på hundpensionat i samband med en veckas semester utomlands. Efter halva semestertiden blev vi kontaktade av hundpensionatet som meddelade att vår älskade kompis hade blivit ihjälbiten av en annan hund. Ersättningsreglering pågår nu med deras försäkringsbolag för ansvarsförsäkring. Vad har vi rätt till för ersättningar? De erbjuder skamligt låg ersättning för motsvarande ny valp (bl.a. avdrag 30% för ålder, 8år 5mån.), ersättning för faktiska kostnader vård, resa, kremering. Men inget övrigt för "sveda o värk" eller förstörd semester.

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Till att börja med beklagar jag verkligen det som hänt er hund. I juridisk mening är den skada ni har drabbats av en sakskada. Eftersom ingen speciallagstiftning tycks vara tillämplig så är det skadeståndslagen (SkL) som blir tillämplig, förutsatt att ersättning för denna typ av situation inte redan är reglerad i ett avtal mellan er och hundpensionatet. Jag kommer att börja med att definiera er skada för att sedan utreda vad ni kan få ersättning för.

Ansvaret för hundarna

För att kunna fastställa vad för typ av ersättning ni är berättigade till ska det först identifieras vem som hade ansvaret över hundarna vid tillfället. Ansvar för hundar och katter regleras i lagen om tillsyn över hundar och katter (HKL). I 19 § HKL fastställs att den som äger eller har hand om en hund ansvarar för alla skador som hunden gör sig skyldig till. Detta innebär att hundpensionatet har ansvar för hundarna som de tar hand om då ansvaret delegerats till dem.

Krav för rätt till ersättning

En hund klassificeras inom juridiken som en lös sak vilket innebär att ni har drabbats av en sakskada. Den, hundpensionatet, som uppsåtligen eller genom vårdslöshet orsakar någon, er, en sakskada ska ersätta denna skadan i enlighet med 2 kap. 1 § SkL.

För att ni ska kunna få skadestånd krävs även att skadan ska ha uppkommit genom en aktiv handling som skadevållaren, hundpensionatet, företagit eller genom ansvarsgrundande passivitet från hundpensionatets sida.

Vidare måste även adekvat kausalitet, ett förutsebart samband mellan situationen och skadan, föreligga för skadestånd från hundpensionatet. Det ska ligga i farans riktning och vara förutsebart att den uppkomna situationen skulle leda till de skador som ni har lidit.

Därutöver krävs uppsåt eller vårdslöshet för att hundpensionatet ska kunna hållas ansvarigt. Av er fråga framkommer inga indikationer på att skadan som drabbat er var orsakad med vilje. Det krävs därför oaktsamhet/vårdslöshet från hundpensionatets sida för att hundpensionatet ska vara ansvarigt.

Ersättning vid sakskada

Om ovanstående krav uppfylls så kan hundpensionatet bli skadeståndsskyldigt. I 5 kap. 7 § SkL regleras ersättningen vid sakskada. Det ni kan få ersättning för är följande:

1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,

2. annan kostnad till följd av skadan,

3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet

Ersättning för sveda och värk

Det är enbart vid personskador som ersättning för sveda och värk utbetalas, se 5 kap. 1 § SkL. Sådan ersättning gäller främst som ersättning för lidande under den akuta sjukdomstiden vid fysiska eller psykiska åkommor. Om ni inte har drabbats av någon personskada kan således inte heller ersättning för sveda och värk bli aktuellt.

Avslutande ord

Återigen, jag är otroligt ledsen för det ni har utsatts för. Om skadeståndslagens krav för ersättning vid sakskada uppfylls har ni rätt till ersättning för det som lagen beviljar. Ersättning för sveda och värk är enbart aktuellt om ni kan påvisa att ni drabbats av en personskada. Viktigt att notera är att skadeståndslagen är dispositiv. Detta innebär att om ersättningen för denna typ av skada redan är reglerad i ett avtal mellan er och hundpensionatet så är det avtalets bestämmelser för ersättning som ska tillämpas, inte skadeståndslagen.

Hoppas svaret varit till er hjälp, annars är ni varmt välkomna att höra av er igen!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare