Ersätter banken eller försäkringen en stulen eller borttappad plånbok?

Tappade eller blev bestulen på min plånbok

Vet ej vilket eftersom jag märkte det när jag skulle betala.

Hade ID- kort bankkort ock kontanter i den

Ca: 1000 kr.

Min fråga: kan jag få ersättning från banken

Eftersom jag en stund innan hade tagit ut

Pengarna från bankomat?

Eller kan jag få något av mitt försäkringsbolag

Har hemförsäkring och olycksfallsförsäkring

Hos dom.

Tack.

Allt är polisanmält.

Lawline svarar

Hej,

Visar det sig att plånboken blivit stulen kommer du troligtvis att få ersättning ur hemförsäkringen. Däremot ersätter hemförsäkringen vanligtvis inte kontanter i det fall du tappar eller glömmer plånboken någonstans. Givetvis kan det eventuellt finnas försäkringsbolag och försäkringspaket som täcker kontanter i sådana fall, lite beroende på vilka försäkringsvillkor som finns. Att få ersättning från banken i denna situation är inte möjligt.

Att du polisanmält händelsen är väldigt bra men jag skulle också ge dig rådet att kontakta ditt försäkringsbolag för att fråga i vilken utsträckning du kan få ersättning. Kontakta även banken för att spärra och förlustanmäla dina bank och kreditkort m.m. Likaså med ID - handlingar.

Marija StevanovicRådgivare