Erkännande i Sverige av skilsmässobeslut meddelat i Dubai

Jag ar svensk medborgare( utskriven fran landet) och min man tysk medborgare. vi gifte oss i Sverige for 6 ar sedan. Jag ar skriven, bor och jobbar i Dubai . Kan jag skilja mig i Dubai och legalisera skilsmassan i Sverige och tyskland ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller erkännande av domar och beslut meddelade utomlands är huvudregeln enligt svensk rätt att dessa endast erkänns i Sverige om det finns lagstöd för det.

Enligt 3 kap. 7 § lagen (1904:26 s. 1) om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap (IÄL) gäller ett beslut om äktenskapsskillnad som meddelats utomlands i Sverige om det med hänsyn till makes medborgarskap eller hemvist eller annan anknytning förelåg skälig anledning till att talan prövades i den främmande staten.

Med hänsyn till att du är skriven, bor och arbetar i Dubai bör skälig anledning till att pröva talan i Dubai föreligga, och beslutet om skilsmässa bör därför kunna erkännas i Sverige.

För att det i Dubai fattade beslutet om skilsmässa  ska kunna erkännas i Sverige måste du hos Svea hovrätt ansöka om erkännande av beslutet. Innan hovrätten prövar frågan kommer, om det kan ske, din make att beredas tillfälle att yttra sig över ansökningen (3 kap. 8 § IÄL).

Huruvida beslutet kommer att erkännas i Tyskland kan jag tyvärr inte svara på då  jag saknar kunskap om den tyska internationella privat- och processrätten.

IÄL hittar du https://lagen.nu/1904:26_s.1

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare