Enskild egendoms påverkan på arv

Hej,

Jag har en fråga som ni säkert kan svar på.

Min bror avled för några månader sedan, han var gift men paret hade inga gemensamma barn.

Bouppteckningen blev inte klar innan hans maka också avled, makan hade barn från två tidigare äktenskap.

Det skrevs ett äktenskapsförord då de ingick äktenskap.

Detta beskriver deras enskilda egendom där min bror har tagit upp fastigheten som sin enskilda egendom .

Barndomshemmet fick min bror fick köpa ut vid ett tidigare arvskifte.

Hur är det med enskild egendom i detta fallet?

Vem ärver barndomshemmet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från att fastigheten som din bror undantagit som enskild egendom är det du benämner som barndomshemmet. Jag utgår även från att det inte finns något testamente.

Även om barndomshemmet var undantaget som enskild egendom ärvde efterlevande make, din brors fru, fastigheten när din bror dog. Att egendomen var enskild egendom får sedan den betydelsen att den ska återgå till din brors arvingar efter båda makarnas död. Nu när båda makarna har gått bort ska således fastigheten ärvas av din brors arvingar, eftersom att fastigheten var enskild egendom i deras äktenskap. Då inga barn till din bror finns blir det föräldrarna som får ärva. Om era föräldrar är döda blir det du och dina syskon (om ni är flera syskon) som ärver barndomshemmet.

Jag hoppas att jag besvarat din fråga! Återkom gärna i kommentaren om ytterligare fundering uppkommer!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare