Enskild egendoms betydelse vid äktenskapsskillnad och makes bortgång

jag och min make har skrivit äkteskapsförord där huset vi bor i och ägs av honom skall utgöra enskild egendom. Vad händer om han avlider eller om vi skiljer oss? Han har två barn i tidigare förhållande, jag har inga. Vad händer då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid en skilsmässa kommer huset inte att ingå i bodelningen och det innebär att du inte får del i värdet av huset. Däremot kommer alla era andra tillgångar (om det inte finns mer enskild egendom) att ingå i bodelningen och efter avdrag för era respektive skulder delas värdet lika mellan er. Om din make skulle avlida sker även då en äktenskapsskillnad och en bodelningen där huset inte kommer att ingå. Huset och hans del i bodelningen kommer utgöra kvarlåtenskapen och går därefter i arv till hans barn som får dela lika om det inte finns något testamente. Som make finns dock alltid en rätt att få minst 4 x prisbasbelopp (2013, 44 500 kr) om värdet av kvarlåtenskapen kan täcka detta. Arvingarna kan också avstå från sitt arv under tiden som den efterlevande maken är vid liv (3 kap. 1 § ärvdabalken).

Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare