Enskild egendom vid skilsmässa

Hej,

Jag ärvde pengar efter min pappa och enligt testamentet, vilket jag har kvar i varje fall kopia på, skulle arvet vara egen egendom. Testamentet var skrivet som så att en viss % skulle tillfalla mig. De pengar jag ärvde har nu föräntats och jag undrar hur jag kan bevisa att hela den summan är min egen egendom vid bodelning? Pengarna har jag separat i ett ISK i en enskild bank, åtskillt från familjeekonomin.

Undrar också om jag kan ge bort hela summan till min mor, eller om det kommer hävdas som en manöver för att undanhålla kapital från min nuvarande fru. Vi har ännu inte skickat in någon ansökan om skilsmässa.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaren på de flesta av dina frågor finns i Äktenskapsbalken (ÄktB).

När du skriver egen egendom antar jag att du menar enskild egendom, det vill säga sådan egendom som inte ska delas vid bodelning.

Du har gjort helt rätt som inte blandat dina ärvda pengar med era gemensamma tillgångar. Det finns enligt praxis (avgörande i domstol) en risk att enskild egendom förlorar sin status som enskild egendom om den blir för ihopblandad med den gemensamma egendomen i äktenskapet, det så kallade giftorättsgodset.

Enligt huvudregeln så är avkastning på enskild egendom att betrakta som giftorättsgods, det vill säga gemensam och ska delas (7 kap. 2 § 2 stycket ÄktB). Om det framgår av testamentet att även avkastningen ska vara enskild egendom gäller det dock före huvudregeln. Om du berörs av avkastningsregeln kan jag inte svara på, det beror säkert på vad du har på ditt ISK-konto. Värdeökning anses nämligen inte vara avkastning utan är enskild egendom.

Det spelar i de flesta fall ingen roll om du ger bort dina pengar till din mamma strax innan skilsmässan. Det finns nämligen en regel som ska förhindra verkningarna av att man undandrar giftorättsgods innan bodelningen vid en skilsmässa. Regeln hittar du i 11 kap. 4 § ÄktB och den säger att de pengar som egentligen skulle varit giftorättsgods och som givits bort i gåva inom tre år före skilsmässan ska ändå räknas med i bodelningen.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Franck OlofssonRådgivare