Enskild egendom & surrogat - aktier

Hej, jag har en fråga angående enskild egendom och surrogat. Jag äger 35% av aktierna i bolaget A och 100% av aktierna i bolaget B. Aktierna i bolaget A utgör enskild egendom genom äktenskapsförord och är värderade till 35 xkr.

Jag har sålt samtliga av mina aktier i bolaget A till mitt helägda bolag B mot en ersättning på 10 xkr. Dessa 10 xkr antar jag är surrogat för aktierna i boag A och därmed utgör min enskilda egendom.

Mitt helägda bolag B har nu "sålt vidare" samtlig av de 35% av aktierna i bolaget A till bolaget C, mot en ersättning på 35 xkr.

Min fråga är huruvida min man vid en eventuell skilsmässa har rätt till hälften av värdet av aktierna i bolaget B, då dessa inte har gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord, eller huruvida ersättningen som mitt helägda bolag B erhöll vid "vidareförsäljningen" till bolaget C utgör surrogat och därmed min enskilda egendom.

Lawline svarar

Hej!

Om inte annat anges i äktenskapsförordet avseende surrogat så blir de 10 xkr du fått för försäljningen av aktierna i bolag A enskild egendom, 7:2 p. 6 äktenskapsbalken. Att du även äger bolag B gör inte att aktierna fortsätter vara enskild egendom, då du endast äger aktierna till bolaget, inte bolagets faktiska egendom. I bolag B:s händer så är alltså inte bolag A:s aktier enskild egendom då det är bolag B som äger dem, inte du. Aktierna i bolag B fortsätter att vara giftorättsgods för dig, oavsett vilken egendom som bolaget innehar.

Din man kommer därför vid en eventuell skilsmässa ha rätt till halva värdet av aktierna i bolag B. De 35 xkr som bolag B erhöll från bolag C vid vidareförsäljningen av aktierna i bolag A är inte surrogat till enskild egendom, då aktierna inte ägdes av dig utan av bolaget (enligt ovan).

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare