Enskild egendom på grund av testamente

Hej! Frågan gäller äktenskapsförord.Min väninna fick ett sommarställe efter sina föräldrar so skrevs att det var enskild gåva/arv efter dom.Nu kommer hon förmodligen skiljas och har pratat med en jurist om detta.Juristen säger att hon måste uppdatera sitt äktenskapsförord eftersom det är 20 år gammalt för annars gäller inte det.Alltså blir sommarstället även inblandat i skillsmässan och mannen ska även ha en del i detta.Stämmer det verkligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om din väninna fick sommarstället i arv efter föräldrarna med villkoret att det skulle vara enskild egendom så kommer den inte att ingå i en eventuell bodelning, oavsett vad som står i äktenskapsförordet.

Äktenskapsförord kan nämligen endast omfatta egendom som är giftorättsgods, och egendom som har gjorts enskild på grund av villkor i testamente kan aldrig vara giftorättsgods.

Observera dock att det krävs att det verkligen framgår av testamentet att egendomen ska vara enskild. Det räcker alltså inte med att egendomen har ärvts för att den ska vara enskild egendom vid en bodelning.

Ovanstående framgår av äktenskapsbalken 7 kap. 1-2 § §, 10 kap. 1 § samt 10 kap. 4 § som du hittar https://lagen.nu/1987:230

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare