Enskild egendom och särkullbarn

Hur kan jag "skydda" släkt-fastighet från att ärvas av särkullsbarn?

Det handlar om ett torp som funnits inom släkten en längre tid som kommer att säljas till mig (som är barnbarn till ägaren), och säljaren vill då "skydda" sitt torp från att min makes (vi är gifta) barn från ett tidigare äktenskap skall kunna ärva stället. Nuvarande ägaren vill att det på något vis "säkras" så att det stannar kvar på "min" sida av släkten (vi har barn tillsammans jag och maken, o de förväntas ärva det så småningom).

Maken har barn sedan tidigare äktenskap. Jag äger inte fastigheten nu, men förväntas köpa den antingen av den nu levande släktingen eller i samband med arvskifte. Räcker det att jag står helt själv på fastighetslånet/-handlingar? Kan man lösa problemet genom bodelning inom äktenskapet, eller måste man då ta upp varenda sak av värde så att säga? Kan man skriva något om att (endast) torpet är att betrakta som "enskild egendom"? Vad händer om jag dör? (ärver maken o i sin tur särkullsbarnen ändå då?) Är det lika bra att göra en bodelning inom äktenskapet? Min önskan är att enligt släktingens önskemål "skydda" torpet men att helst i övrigt göra så små inskränkningar som möjligt i äktenskapet/ägande i övrigt. Gäller även särkullsbarnens ev. övriga arv.

Tacksam för svar/hjälp i frågan!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två typer av egendom mellan makar. Vilken slags egendom det handlar om, enskild egendom och giftorättsgods, får betydelse vid en bodelning. Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (ÄktB) (se https://lagen.nu/1987:230#K7P1S1) är en makes egendom giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom. Giftorättsgods ska delas lika mellan makar i en bodelning enligt 11 kap. 3 § ÄktB (se https://lagen.nu/1987:230#K11P3S1). Motsatsvis innebär det att om fastigheten skulle vara din enskilda egendom ska den inte vara med i likadelningen vid bodelning.

Egendomen kan göras enskild antingen att du och din make, om du köper fastigheten av din släkting, skriver ett äktenskapsförord där det framgår att fastigheten ska vara din enskilda. Ärver du istället fastigheten av din släkting bör denne skriva med i sitt testamente att du ärver fastigheten med villkor att det ska vara din enskilda. Du kan givetvis också i den här situationen skriva i ett äktenskapsförord att den ska utgöra enskild egendom, om det inte redan framgått i din släktings testamente. Detta framgår av 7 kap. 2 § ÄktB (se https://lagen.nu/1987:230#K7P2S1).

Då huvudregeln är att en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom räcker det således inte att du står själv på fastighetslånet för att försäkra dig om att fastigheten blir kvar i släkten. Vad gäller bodelning inom äktenskapet är det fråga om en förändring av äganderätten. Den delade egendomen kommer utgöra giftorättsgods, om inget annat föreskrivs. I ditt fall låter bodelning inom äktenskapet därmed inte som det bästa alternativet för dig då det inte kommer göra något skillnad sen i fördelningen efter att någon av er avlidit. Det måste helt enkelt ändå framgå av äktenskapsförord eller testamente att egendomen är enskild för att skydda den.

När det kommer till arv framgår det av 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) att din makes särkullbarn inte ärver dig (se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1).

Om du avlider först kommer all kvarlåtenskap inklusive din enskilda egendom tillfalla din make med fri förfogande rätt enligt 3 kap. 1 § ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Det innebär att han kommer kunna förfoga över egendomen fritt, men han kan inte exempelvis testamentera bort den.

Den kvarlåtenskap efter dig som tillfallit din make, tillfaller sedan era gemensamma barn i form av efterarv efter din makes död enligt 3 kap. 2 § ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Din makes särkullbarn får givetvis inte del av efterarvet då de inte är din arvingar. De får istället dela lika med era gemensamma barnen på det din make lämnar efter sig, då samtliga barn utgör hans bröstarvingar.

Om din make istället avlider först kommer det som era gemensamma barn ska ärva efter din make som sagt att tillfalla dig med fri förfoganderätt. Era gemensamma barn kommer få sitt arv först efter din död i form av efterarv. Däremot har hans särkullbarn i det läget rätt att få ut sin del av arvet direkt, 3 kap. 1 § ÄB (se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1). Då det som utgör din enskilda egendom tillfaller dig och inte din make i bodelningen efter hans död kommer hans särkullbarn alltså inte heller i denna situation kunna få del av din enskilda egendom.

Sammanfattningsvis: Det som bör göras för att din fastighet inte ska tillfalla din makes särkullbarn är att det framgår att fastigheten, antingen via äktenskapsord eller i din släktings testamente, är din enskilda egendom.

Det här svaret är framtaget i samarbete med Lawline och Juriststudenternas rådgivning (JR). JR är en ideell grupp juriststudenter verksamma under Juridiska föreningen vid Umeå Universitet.

JR UmeåRådgivare