Enskild egendom genom testamente

Fråga om Enskild Egendom i testament. Jag är gift och har barn med henne. Min mamma har rätt så mycket pengar och värdefulla föremål som jag inte vill att min fru ska ta del av när min mamma går bort. Räcker det med att min mamma skriver i sitt testamente att allt jag ärver efter henne ska vara enskild egendom och inte ingå i en bodelning om jag och min fru skulle skilja oss. MVH Lars

Lawline svarar

Hej Lars!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att egendomen du ärver efter din mamma ska bli din enskilda är det tillräckligt att hon skriver in i sitt testamente att den egendomen du ärver ska vara just din enskilda. Definitionen av enskild egendom är att det är egendom som inte ska ingå i bodelningen. Detta gäller även substitut för den enskilda egendomen, så om du exempelvis använder pengarna du ärver som enskild egendom till att köpa dig en båt kommer denna båt också att vara din enskilda egendom. Gällande substitut är det dock viktigt att du behåller tillräckliga verifikationer för att bevisa att du köpt substitutet genom den enskilda egendomen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare