Enskild egendom genom testamente

Jag kommer att få ärva ett sommarställe efter min mamma, tillsammans med min bror. Mamma vill av olika anledningar att det skall stå som enskild egendom på mig resp. min bror. Jag kommer i samtycke med min bror att köpa ut honom ur fastigheten. Min fråga är då om jag kan upphäva den enskilda egendomen genom gåva eller äktenskapsförord till min hustru?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Jag förstår din fråga så att din mor i ett testamente förordnat att sommarstället ska vara er enskilda egendom. För att kunna omvandla enskild egendom till giftorättsgods, som tillkommit genom testamente, krävs att testatorn gett sitt medgivande till detta. Det kan ske genom till exempel att testator skrivit att testamentstagaren får göra den enskilda egendomen till giftorättsgods genom äktenskapsförord. Har din mor inte givit ett sådant medgivande så kan ni således inte omvandla den enskilda egendomen till giftorätt genom äktenskapsförord.

Att välja att egendom ska vara enskild är ett skydd för gåvotagaren vid en eventuell bodelning. Du har dock full förfoganderätt, det vill säga du har rätt att sälja och ge bort din egendom. Du har därav en möjlighet att ge eller sälja ditt sommarställe till din hustru. Detta förutsätter dock att din mor inte skrivit ett förbehåll om att du inte har rätt att sälja eller ge bort egendomen. Som du själv förstår så kan det finnas nackdelar med att ge bort egendom, som till exempel vid en bodelning så har makarna rätt att få den egendomen som de själva äger på sin lott, 11 kap 7§ Äktenskapsbalken, se https://lagen.nu/1987:230#K11P7S1. Om du har gett bort ditt sommarställe till din hustru har då hon rätt att få det på sin lott vid en bodelning.

Det bör även anmärkas att den andel som du förvärvar av din bror inte blir enskild egendom, utan den andelen kommer att utgöra giftorättsgods.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

okänd okändRådgivare