FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt03/12/2017

Enskild egendom genom gåvobrev

Hej!

Har skrivit gåvobrev till två av mina barn som är gifta. Ska nu skriva ett gåvobrev till en dotter som är sambo. De har skrivit samboavtal. I de andra gåvobreven står:

3. Gåvan, liksom avkastningen av den och det som träder i gåvans och avkastningens ställe, ska utgöra gåvotagarens enskilda egendom-

Gåvotagaren görs uppmärksam på att hon kan behöva skriva äktenskapsförord tillsammans med sin sambo, om denna gåva skall bibehålla karaktären av enskild egendom.

Kan denna skrivning tas bort i gåvobrevet. Finns et något som heter "enskild egendom" när paret är sambos

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sambos
I ett samboförhållande är det samboegendom som är gemensam egendom och som ska ingå i en eventuell bodelning. Gåvan som din dotter mottar med villkor om att det ska vara hennes enskilda kommer inte att utgöra samboegendom. Detta framgår av 4 § 1 p. Sambolagen. När det gäller sambos finns det inget som är enskild egendom enligt sambolagen, antingen är det samboegendom eller inte. I detta fall är gåvan som sagt inte samboegendom.

Äktenskap
I ett äktenskapsförhållande är det giftorättsgods som är makarnas gemensamma egendom och som ska ingå i en eventuell bodelning. Gåvan som din dotter mottar med villkor om att det ska vara hennes enskilda, kommer inte att utgöra giftorättsgods. Gåvan är din dotters enskilda egendom och kommer inte att ingå i en eventuell bodelning, se 7 kap. 2 § 2 p. Äktenskapsbalken.

Något äktenskapsförord behövs alltså inte för att gåvan ska bibehålla karaktären av enskild egendom. Det räcker att du skriver ett gåvobrev med de villkoren du angivit i frågan, för att gåvan ska vara dotterns enskilda egendom.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare