Enskild egendom fortfarande enskild vid bodelning?

Hej

Jag har ärvt en del pengar efter mina föräldrar. I testamente framkommer tydligt all kvarlåtenskap skall vara min enskilda egendom.

Jag lägger med dessa pengar senare handpenning samt lagfart och alla andra avgifter för ett husköp tillsammans med min fru. Jag har även använt min enskilda egendom för att renovera huset.

Vi ska nu skilja oss. Är den summan av min enskilda egendom fortfarande att betrakta som enskild eller måste jag nu dela hälften av mitt enskilda arv med min fru?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En huvudregel vid bodelning är att enskild egendom, det vill säga sådan egendom som du har fått genom arv, gåva eller testamente, inte ska ingå i bodelningen, enligt 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Vidare ska även egendom som träder istället för enskild egendom också utgöra enskild egendom om inget annat föreskrivs, enligt 7 kap. 2 § 1 st 6 punkten ÄktB. Detta innebär att pengarna som du har lagt in i handpenning, lagfart, renovering och andra avgifter ska förbli din enskilda egendom och således inte ingå i bodelningen om ni säljer fastigheten.

Detta styrks även med rättsfallet NJA 1995 s. 577. Rättsfallet handlar om två makarna som tillsammans hade köpt en fastighet. Den ena maken hade betalat hälften av handpenningen med sin enskilda egendom och således ansåg högsta domstolen att den delen av fastigheten skulle vara enskild egendom, med stöd av 7 kap. 2 § 1 st 6 p. ÄktB.

I ditt fall innebär det att summan av din enskilda egendom fortfarande är att beakta som enskild och du behöver inte dela hälften av ditt enskilda arv med din fru.

Hoppas du fick svar på frågan!

Med vänlig hälsning,

Maja TryggRådgivare