Enskild egendom - fastighet

Jag har fått en fastighet i förskotts testamente Enskild egendom är det skrivit som. Har bott hemma hos mamma och pappa med hon som jag nu ska separera med nu. Tomten är skriven på både jag och hon Kan hon tillgodose sig 50% som lagfarten är skriven eller gäller Förskottstestamentet enskild egendom som skrevs för 20 år sen till mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår dig är det idag så att ni äger fastigheten gemensamt (50/50). I så fall har hon alltid rätt att få ut sin andel vid en skilsmässa. Om egendomen är enskild egendom för dig innebär det endast att din andel (50 %) inte kommer delas på hälften vid bodelning (däremot kommer hennes andel ingå i bodelningen).

Om det däremot är så att du idag äger hela fastigheten själv innebär föreskriften om enskild egendom att hela fastigheten kommer uteslutas från en framtida bodelning. Även om föreskriften är 20 år gammal gäller den, förutsatt att alla formkrav är uppfyllda.

Lawline RådgivareRådgivare