Enskild egendom enligt 7 kap. 2 § p. 6 äktenskapsbalken (1987:230)

Jag har fått en en enskild gåva av min far i enskild egendom, men jag sålde den och köpte för pengarna köpte jag en annan. Vad gäller då om den nyköpta lägenheten om jag ska skilja mig? Räknas det nyköpta lägenheten som enskild egendom då det har köpts för pengarna jag sålde den andra lägenheten för?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline.

I 7 kap. 2 § p. 6 äktenskapsbalken (1987:230) stadgas att vad som trätt istället för enskild egendom också är enskild egendom. Med andra ord, eftersom du har använt pengarna från försäljningen av lägenheten som du fått i gåva för att köpa den nya lägenheten, är även den nya lägenheten enskild egendom och ska därmed inte ingå i bodelningen.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare