Enskild egendom, bodelning och arv

Hej! Om min man ärver en fastighet som enskild egendom, vad händer med den när han dör? Vi är gifta, har ett gemensamt barn och han har tre barn sedan tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om en fastighet ärvs som enskild egendom innebär det att denna egendom inte ingår i den bodelning som ska göras mellan makarna vid den enas bortgång, 9:1 & 10:1 ÄktB (här). Efter bodelningen kommer den avlidnes kvarlåtenskap att fördelas efter arvsordningen.

För de barn som din man har sedan tidigare, gäller att de har rätt att få ut sin del av kvarlåtenskapen (arvet) direkt, 3:1 ÄB (här). Den del av arvet som inte ska gå till dennes andra barn (särkullbarnen) ärver du som maka. Denna andel ska sedan gå till ert gemensamma barn efter din bortgång. Eftersom att det totalt rör sig om fyra stycken barn kommer du alltså ärva 1/4 av kvarlåtenskapen, som sedan ärvs av ert gemensamma barn efter din bortgång.

Det finns mycket som kan ändra det ovan beskriva händelseförloppet. Dels kan ni genom äktenskapsförord ändra så att fastigheten inte utgör enskild egendom så att den ingår i bodelningen, dels kan en efterlevande make begära att vardera make behåller sin del av giftorättsgodset och undvika likadelning i bodelningen enligt 12:2 ÄktB. Dessutom kan testamenten förändra hur arvet fördelas.

Eftersom att det är ett snårigt juridisk område rekommenderar jag er att kontakta en praktiserande specialist inom familjerätt så att en bortgång kan hanteras på ett sätt som ni önskar. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka eller klicka på knappen till höger.

Jag hoppas jag besvarade din fråga och jag önskar dig en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare