Enskild egendom

Om man har enskild egendom och sen gifter sig, försvinner den enskilda egendomen då? Måste man skriva ett äktenskapsförord för att det ska gälla?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Den här sortens frågor regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB), se här. När ett äktenskap upplöses ska makarna dela på all egendom som är giftorättsgods. Egendom som är enskild egendom ska inte ingå i bodelningen. Allt som tillhör en make är dennes giftorättsgods om det inte har gjorts till enskild egendom enligt 7 kap 1 § ÄktB, se här.

Enligt 7 kap 2 § ÄktB kan egendom bli enskild genom följande:

- Egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild

- Villkor i ett testamente att egendomen ska vara mottagarens enskild

-Villkor av givaren i samband med en gåva från någon annan än den andre maken att egendomen ska vara mottagarens enskilda

-Villkor för försäkringsersättning enligt ett förmånstagarförordnande av någon annan än den andre maken.

Det finns inga andra sätt att göra en makes egendom till enskild egendom än de nu uppräknade.

Gällande din fråga,

Har egendomen blivit enskild egendom genom vad som anges ovan utöver äktenskapsförordet behöver du inte skriva ett äktenskapsförord för att den ska bli enskild. Är ingen av de punkterna uppfyllda behöver du skriva ett äktenskapsförord för att det ska vara enskild egendom och därmed inte kommer delas vid en bodelning.

Carolina OlssonRådgivare