Enskild egendom

Hej. Finns det något sparande förutom madrassen där inte bodelning gäller vid en skilsmässa? Tacksam för svar. MVH Barbro

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid bodelning ska de gemensamma ägorna enligt huvudregeln läggas samman och hälftendelas mellan makarna. Det gäller dock inte sådan egendom som gjorts till enskild egendom genom avtal - ett exempel på sådant avtal är ett äktenskapsförord. Finns det inget äktenskapsförord faller man tillbaka på Äktenskapsbalkens huvudregel om inte makarna själva kan komma fram till en egen lösning som avviker från den i lagen stadgade hälftendelningen.

Notera att pengarna du har i madrassen också utgör egendom som ska ingå i bodelningen och som du är skyldig att redovisa för en bodelningsförrättare.

Robin HenningsonRådgivare