FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/10/2017

Ensam vårdnad - får pappan vårdnaden om jag dör?

Hej!

jag har ett minderårigt barn, jag har ensam vårdnad och barnets pappa är ej med i bilden längre.

Om jag skulle gå bort skulle barnets pappa automatiskt få vårdnaden eller kan jag utse en ny vårdnadshavare och förmyndare i ett testamente? Ex mina föräldrar eller vänner?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du dör får barnets pappa inte automatiskt vårdnaden. En domstol ska dock på ansökan av pappan eller på anmälan av socialnämnden besluta att pappan ska få vårdnaden eller, om det är lämpligare, att en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare ska få vårdnaden (till exempel dina föräldrar eller en styvförälder).

I vårdnadsfrågan är det barnets bästa som är avgörande. Domstolen beaktar då särskilt under vilka förhållanden barnet har levt och vilka relationer som barnet haft eller har till den efterlevande föräldern eller någon annan vuxen person. Du berättar att pappan inte är med i bilden, detta är något som talar mot att pappan skulle få vårdnaden. Om det finns släktingar eller andra vuxna personer som har en nära relation med barnet och kan erbjuda ett stabilt förhållande kan istället någon av dessa utses till särskilt förordnade vårdnadshavare.

Tyvärr kan du inte själv utse vem som ska utses till vårdnadshavare genom ett testamente, eftersom detta är en fråga för domstolen. Du kan dock känna dig trygg med att pappan inte per automatik får vårdnaden och att ditt barns bästa alltid kommer att vara avgörande.

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare