Ensam bröstarvinges rätt till laglott

Jag undrar om man som mor och 70 år med en son på 47 kan göra sonen arvslös? Han säger att han absolut inte vill ha något arv, är enda barnet och modern har varit ensam sedan han var 2 år. Det finns inga andra barn. Om man inte kan göra detta så undrar jag om det är hälften som han ärver eller är det hela bohaget? Ställer frågan då sonen har gift sig på gamla dagar och hans fru är väldigt tjatig och vill ha en massa från sin svärmor (som sonen ej vill ha). Sonen har även 2 barn som inte bryr sig om sin farmor och inte har gjort det på 15 år. Det finns inga andra barn från modern utan hon vill skänka sina pengar till annat.

Lawline svarar

Hej Lena! Tack för din fråga.

Oavsett vad arvlåtaren testamenterar har en bröstarvinge, som sonen i detta fallet är, rätt till en s k laglott. I detta fall består laglotten av hälften av kvarlåtenskapen. För att arvingen ska få ut laglotten krävs att han påkallar sin rätt att jämka testamentet. Om så inte sker kommer alltså allt att testamenteras bort, förutsatt att så är förordnat i testamentet. I detta fall är det alltså upp till sonen om han vill påkalla sin rätt till laglotten eller ej.

Lawline RådgivareRådgivare