FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut20/02/2018

Enklare underhåll av väg som omfattas av servitut

Hej Lawline! Jag äger ett hus där jag har nyttjande rätt av väg som går framför mitt hus (väg ägs av grannen). Vägen använder jag endast att gå på fram till min ytterdörr. Grannen hävdar att jag är skyldig att skotta hela vägen trots att jag bara går halvvägs in på vägen. Jag brukar hjälpa till att skotta halva vägen. Vad säger reglerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga besvaras i 14 kap. jordabalken (JB) om servitut.

När du beskriver att du har nyttjanderätt av en väg som leder över din grannes tomt till din fastighet utgår jag ifrån att det finns ett s.k. servitut. Ett servitut är ett avtal där du tillsammans med din granne kommit överens om att du ska få använda vägen (14 kap. 1 § JB). Har inte du och din granne kommit överens om ett sådant avtal kan det hända att tidigare fastighetsägare har träffat ett sådant avtal. I sådana fall ska det finnas registrerat i fastighetsregistret.

Begreppen som används i lagstiftningen är den härskande- och den tjänande fastigheten. Den fastighet som får en förmån av servitutet kallas den härskande fastigheten medan den fastigheten där på servitutet finns kallas den tjänande fastigheten (14 kap. 1 § JB). Din fastighet är i detta fallet den härskande fastigheten.

Underhållet av den väg som omfattas av servitutet ska skötas av den härskande fastigheten (14 kap. 6 § andra stycket JB). Det är alltså ditt ansvar att sköta ex. snöskottning, halkbekämpning eller liknande underhåll. Servitutet i ditt fall omfattar troligtvis den del av vägen som du har användning för men är du osäker, kontakta Lantmäteriet som tillhandahållet kartor över servitutet.

Du är välkommen att kontakta oss igen om du har fler frågor!

Vänligen,
Oskar JohanssonRådgivare