En tidning har publicerat mina bilder utan att betala, vad ska jag göra?

Hej! En morgontidning har använt media som jag tillhandahållit dem. Jag sa att bilderna får användas i utbyte mot betalning. Publicering har skett men ingen vidare kontakt angående betalning har medlats.

Hur skall jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig kortfattat förklara skillnaden mellan ekonomiska och ideella rättigheter samt de sanktioner som kan aktualiseras vid ett upphovsrättsligt intrång. Den lag som är tillämplig är upphovsrättslagen, lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, URL. Avslutningsvis kommer jag att ge dig råd för hur du kan gå vidare.

Huvudregeln är att den som skapar ett verk har upphovsrätt

Den som skapat ett verk har också upphovsrätten till verket. Upphovsrätt kan fås bland annat för fotografier (1 § första stycket p5 URL). För att man ska få upphovsrätt till ett verk krävs att verket uppnår s.k. verkshöjd. Kravet för verkshöjd kommer inte att redogöras för närmre i frågan.

När det gäller fotografier finns det skydd även om inte verkshöjd skulle uppnås, i ett sådant fall kan det skyddas som en närstående rättighet (49 a § URL). Förutom kravet på verkshöjd finns det mellan den egentliga upphovsrättigheten och skyddet för närstående rättigheter en skillnad i skyddstiden. Skyddstiden är för den förstnämnda sjuttio år efter upphovsmannens död (43 § URL), för den sistnämnda femtio år efter att bilden framställdes (49 a § tredje stycket URL).

Du har både en ekonomisk och en ideell rätt

Den ekonomiska rätten innebär att du som rättighetshavare har en ensamrätt att förfoga över verket. Förfoganderätten innebär en ensamrätt att sprida, publicera, kopiera m.m. Det finns undantag, t.ex. vid privat bruk, men jag bedömer inte att något av undantagen är tillämpliga i ditt fall (2 § URL). Den ekonomiska rätten kan överlåtas t.ex. genom ett avtal, att man säljer bilden m.m. En likvärdig rätt finns för det fall att bilden räknas som en närstående rättighet (49 a § URL).

Den ideella rätten innebär att du har rätt att bli namngiven, att verket inte får ändras så det är kränkande för dig som upphovsman eller används i sammanhang som är kränkande för dig. Den ideella rätten kan inte överlåtas, till motsats för den ekonomiska rätten (3 § URL). Den ideella rätten i ditt fall innebär bland annat att när bilden publiceras ska det stå "Foto: Ditt Namn". Sker inte så är det ett intrång i den ideella rätten.

Du har rätt till ersättning

Den som kränker din upphovsrätt är skyldig att betala skälig ersättning för utnyttjandet av ditt verk (54 § första stycket URL). Den skäliga ersättningen innebär i praktiken att man måste betala för den användningen som skett utan upphovsmannen samtycke. Den skäliga ersättningen har upphovsmannen alltid rätt till.

Sker intrånget uppsåtligen eller av oaktsamhet ska det utöver den skäliga ersättningen betalas ersättning för den ytterligare skada som intrånget medfört. När storleken på ersättning bestäms tas särskild hänsyn till utebliven vinst, vinst som den som begått intrånget eller överträdelsen har gjort, skada på verkets anseende, den ideella skadan och upphovsmannens intresse av att intrång inte begås (54 § andra stycket URL).

Tänk på att om du inte angivits som den som tagit bilden kan det även röra sig om ett intrång i din ideella rätt.

Mitt råd till dig är att du i första hand vänder dig till morgontidningen som använt dina bilder. En tvist i domstol kan bli långdragen och kostsam och du bör undvika en sådan. Hamnar du i domstol handlar det inte bara om att ha rätt; du måste också kunna visa det. Den som förlorar en sådan tvist kan bli skyldig att betala motpartens rättegångskostnader.

I ditt fall går det dessutom att argumentera för att det faktiskt inte skett ett upphovsrättsligt intrång. Morgontidningen kommer sannolikt att anföra att du gett dem rätt att publicera bilderna mot betalning och att det därför inte rör sig om en publicering utan tillstånd. Du har självklart ändå rätt att få betalt för den användningen som skett.

Om tidningen vägrar betala dig det du har rätt till är min rekommendation att du kontaktar en jurist. För ändamålet kan jag varmt rekommendera att du bokar tid med någon av våra duktiga och erfarna jurister hos Lawline. Juristen kan efter att ha utrett ditt ärende närmre skriva ett kravbrev till tidningen och även företräda dig för det fall att det blir aktuellt att stämma tidningen i domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare