En person hotar med att beställa saker i mitt namn, vad ska jag göra?

Hej har råkat get ut mitt telefon nummer till en anonym person som har nu alla personliga uppgifter på mig och hotar med att beställa saker på mitt namn hur ska jag hantera situationen ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att gå igenom brottet bedrägeri, samt ge råd om vad du kan göra nu.

Bedrägeri

Bedrägeri innebär att gärningsmannen vilseleder sitt offer till handling eller underlåtenhet, som innebär skada för offret och vinning för gärningsmannen.

Att beställa saker i någon annans namn är brottet bedrägeri, se Brottsbalken 9 kap 1 § st 1 (här), i varje fall om den här personen beställer saker i ditt namn som du blir betalningsskyldig för.

Om brottet är att anse som ringa döms personen till ringa bedrägeri, se Brottsbalken 9 kap 2 § st 1 (här). Försök och förberedelse till bedrägeri är kriminaliserat, se Brottsbalken 9 kap 11 (här).

Vad du kan göra nu

Jag rekommenderar att du kontaktar polisen för vidare rådgivning. Du kan även ringa till Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefoinrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare